Gregoriusblad 09 2018

Het septembernummer 2018 van het Gregoriusblad is verschenen. Hieronder een samenvatting van wat u in deze editie kunt aantreffen. Zoals altijd rijk voorzien van klinkende voorbeelden:

Sounds of change
Facebook riep bij hoofdredacteur Martin Hoondert een concert in herinnering, dat in juni 2017 plaats vond in Paradiso. Een benefietconcert op touw gezet door 'Sounds of change'. Nederlandse artiesten speelden die avond samen met muzikanten die in de afgelopen jaren hun geboorteland moesten ontvluchten. ‘Deze avond (…) vieren we de verbindende liefde voor muziek.', vermeldde de promo voor het concert. 'Een avond met een liturgisch karakter, omdat de aankondiging van een nieuwe wereld werd gevierd', aldus Hoondert.
Beluister hier van dit concert Caro Emerald & Nawras Altaky – A Night like This

Nieuwe muziek voor nieuwe gemeenschappen
door zuster Marana Saad

MaranaSaadZuster Marana is Libanese Maronitische zuster en is directeur en docent op het Instituut Sainte Rafqua in Jrabta (Libanon). Ze beschrijft haar ervaring met nieuwe muziek vanuit haar praktijk in Libanon, een klein pluralistisch land waar elke dag meer dan 18 riten worden gepraktiseerd met elk een eigen repertoire.
Klik hier voor een overzicht van invloeden en genres, die zuster Marana heeft geïnventariseerd. 'Meestal wordt over ‘nieuwe muziek’ in de kerk slechts gesproken in gemeenplaatsen: vreemd, atonaal, mengelmoesje, provocerende geluiden etc. Hoewel er sprake is van deze ongerechtvaardigde vrees voor nieuwe muziek, kan niet ontkend worden dat deze muziek ook mooi, origineel, rijk, inspirerend, etc. kan zijn', aldus zuster Marana. Ze put uit een enquête die over dit onderwerp hield onder jonge koorzangers en illustreert haar verhaal met concrete voorbeelden. Beluister enige van die voorbeelden (klik op de titels):
* Larry Norman - Why should the Devil have all the good music

* Rapper T-Gen King in een gebedsrap getiteld: Magnifique est le Seigneur (‘De Heer is groot’).

* Het Saint Rafqa Choir o.l.v. Marana Saad - You raise me up

* Het Saint Rafga Choir o.l.v. Marana Saad – Qyomto - Resurrectionem
  Arrangement: Gilbert Rahbani, een jonge Libanese musicus,

Voor een uitgebreide vorm van dit artikel klik hier.

 

LouistenVregelaar dirLouistenVregelaar org'De grenzen opzoeken en daar iets overheen gaan'

Louis ten Vregelaar (1964) is dirigent/organist in de Lambertusbasiliek in Hengelo – een plek met een rijke kerkmuzikale traditie – en de Stepfanuskerk in Borne. De gecombineerde functie bevalt hem goed. Diverse koren heeft hij onder zijn hoede. Met mensen van jong tot oud. De verzorging van de liturgie geeft hem veel voldoening ('lichtende momenten'..) maar vraagt veel tijd. En hij startte zes jaar geleden een heuse koorschool. Want wie de jeugd heeft... Niettemin vindt hij naast dat alles nog ruimte voor een kleine concertpraktijk. Kees van Mechelen sprak met hem.
Beluister hier Louis ten Vregelaar als solist in Prélude uit Suite pour Orgue (opus 5) van Maurice Duruflé:


Een Pinksterwonder in een Vlaams dorp
door Bert Stolwijk

Hoe is het mogelijk dat een dorpje van slechts 1900 inwoners gedurende vijf dagen overspoeld wordt met duizenden liefhebbers van het gregoriaans, waaronder 450 zangers en zangeressen van 26 koren? Wat hebben al die koren uit Australie, Colombia (foto links), Japan, Zuid-Korea (foto rechts) en uit heel Europa toch met een oeroud liturgisch repertoire dat nog maar zo beperkt in zijn oorspronkelijke context – de eredienst – wordt uitgevoerd? GB-redacteur Bert Stolwijk maakte voor het eerst de reis naar Watou, om daar de 13e editie van het Internationale Gregoriaans Festival bij te wonen. Hij doet verslag van zijn ervaringen.
Bekijk een kleine impressie van het festival:



Beluister hier binnenkort enige opnamen van het Festival, met dank aan de initiatiefnemer en nog steeds de motor achter het Festival Watou: Bernard Deheegher.

Het nieuwe Utopa-orgel in het Orgelpark
door Richard Bot

Utopa orgelHet Orgelpark te Amsterdam beschikte tot nu toe over vier grote orgels en drie kleine. Omdat een specifiek orgel voor barokmuziek ontbrak in dit palet, is er onlangs een groot orgel bijgekomen. Het concept van het nieuwe barokorgel van het Orgelpark is, om meerdere redenen, uniek in de orgelwereld. Het nieuwe Utopa-orgel werd gebouwd door vier orgelmakers: de orgelkas, windvoorziening, mechaniek, houten pijpwerk, digitale speeltafel werd gemaakt door Elbertse Orgelmakers (Soest), het metalen pijpwerk door Herman Eule GmbH, Bautzen (Duitsland), de intonatie werd gedaan door Munetake Yokota, Tokio (Japan) en Sinua GmbH uit Dusseldorf zorgde voor de digitale technologie. De digitale speeltafel biedt een oneindig kleurenpalet waarbij iedere speler zijn ‘eigen’ orgelklank kan samenstellen met behulp van een beeldscherm en diverse speelhulpen. Of het orgel nu mechanisch of digitaal wordt bespeeld, het klankresultaat blijft even fraai. Klik hier voor informatie over het orgel, bekijk de dispositie en beluister enige opnamen.

Zingen van binnenuit
door Hein Vrijdag

Wie zingt in de liturgie moet zich bewust zijn van verschillende parameters. In een serie van vier artikelen laat Hein Vrijdag enige parameters de revu passeren. Het doet dat vanuit zijn eigen ervaring met koorzangers en -zangeressen. Zingen van binnenuit heeft maar één doel: een levendige, geloofwaardige en verrijkende liturgie. De derde aflevering in deze serie gaat over dynamiek en rusten zingen. Toegelicht aan de hand van diverse bekende en minder bekende gezangen.

Besprekingen
Bert Stolwijk bespreekt onder meer Choralpartiten fur Orgel (Kassel, Merseburger, 2017, EM 2841) van de evangelisch-lutherse kerkmusicus Günther Martin Göttsche (*1953). Hij geeft met deze drie partita’s blijk van zijn grote compositorische gaven, overtuigd staande in de Duitse orgeltraditie.
Beluister (Klik op de titels) de partita over Erhalt uns Herr bei deinen Wort en over Jesu meine Freude.
Interessant is dat Günther Martin Göttsche de afgelopen vijf jaar werkzaam was in de Lutherse Verlosserkerk Jeruzalem.


BoekOrgelmakersSmitsDe orgelmakers Smits – het levenswerk van Jan Boogaars
door Jan Willems

Nicolaas Smits legde in 1818 de grondslag voor een orgelmakerij, die meer dan honderd jaar zou blijven bestaan en waarin meer dan honderd orgels zouden worden vervaardigd van zeer hoge kwaliteit. Nog steeds zijn veel instrumenten te beluisteren. Weinig mensen in ons land weten zóveel over het werk van de orgelbouwfamilie Smits uit Reek (bij Grave) dan dr. Jan Boogaarts die promoveerde op dit onderwerp.

 

Deze derde editie van het Gregoriusblad gaat vergezeld van een Muziekbijlage. Beide uitgaven zijn ook los te bestellen in onze tijdschriften webwinkel.
Klik hier om naar de website te gaan.

Afdrukken E-mail

footerlogo2016
 
favicon